• I Zjazd Szkół im. Ireny Sendler - 16-18.II.2010r.

I  Ogólnopolski Zjazd Szkół im. Ireny Sendler

W dniach 16-18 lutego 2010r.  delegacja naszej szkoły w składzie: Weronika Kozak, Weronika Rolnik i panie: R.Cibis, J.Falborska i I.Zmysło udała się do Warszawy na konferencję poświęconą Irenie Sendler.

Nasza podróż do Warszawy zaczęła się 16 lutego i nie obyła się bez małych problemów, które udało nam się pokonać. Po kilkugodzinnej jeździe pociągiem dojechałyśmy do stolicy. Gimnazjum nr 23 im. Ireny Sendlerowej w Warszawie gorąco nas powitało. Na początku odbyło się spotkanie z Janiną Zgrzembską córką pani Ireny oraz Anną Mieszkowską autorką książki o Irenie Sendlerowej p.t. Matka Dzieci Holokaustu . Następnie udaliśmy się na poczęstunek i zajęcia integracyjne, na których poznawałyśmy się innymi uczniami szkół sendlerowskich. Wieczorem pojechaliśmy wszyscy do hotelu, aby odpocząć po podróży. Drugiego dnia, po śniadaniu, udaliśmy się na Cmentarz Powązkowski, na grób Pani Ireny. O godzinie 9.00 rozpoczęła się nasza wizyta u Marka Michalaka Rzecznika Praw Dziecka. Spędziliśmy miło czas, dyskutując o prawach dziecka, pracy rzecznika i oczywiście o Pani Sendlerowej. Po tym spotkaniu wzięliśmy udział w uroczystości odsłonięcia tablicy pamiątkowej przy ulicy Pawińskiego, dawnej Oraczewskiej, gdzie pracowała Pani Irena. Uroczysta gala wręczenia medali Ludziom Czyniącym Dobro miała się odbyć w Centrum Promocji Kultury, do którego udaliśmy się zaraz po odsłonięciu tablicy pamiątkowej. Spotkał nas tam wielki zaszczyt, gdyż mogłyśmy wręczyć kwiaty Pierwszej Damie RP, która, zgodnie z opisami uczniów warszawskiego gimnazjum okazała się osobą ciepłą i sympatyczną. Poza panią Marią Kaczyńską medale otrzymali: córka Ireny Sendler Janina Zgrzembska, Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak, autorka książki Matka dzieci Holocaustu. Historia Ireny Sendlerowej Anna Mieszkowska, szefowa fundacji TVN „Nie jesteś sam” Bożena Walter, burmistrz Pragi Południe Tomasz Kucharski oraz, niestety nieobecny wskutek choroby, Kustosz Sanktuarium Matki Boskiej Ostrobramskiej w Warszawie ks. Prałat Zenon Majcher. Po wręczeniu medali odbyła się prezentacja szkół noszących imię Ireny Sendler, następnie pan Marek Michalak wręczył reprezentantom każdej szkoły prezenty. Później odbyła się licytacja, z której dochód przeznaczony zostały na rzecz Pogotowia Opiekuńczego mieszczącego się przy ulicy Bonifacego 81 w Warszawie. Ten pełen wrażeń dzień zakończyliśmy wizytą w Teatrze Polskim. Oglądaliśmy tam spektakl W. Szekspira p.t. Jak wam się podoba . Spodobał się nam bardzo, jednak wszyscy byliśmy w siódmym niebie, mogąc wreszcie położyć się w łóżkach.

Trzeci dzień był wspaniałym zakończeniem naszej przygody. Po uroczystej mszy w intencji naszej patronki z udziałem pocztów sztandarowych udaliśmy się na wycieczkę śladami Ireny Sendler. Z najlepszą chyba przewodniczką- Anną Mieszkowską zobaczyliśmy najpierw Pawiak, a następnie dom Pani Ireny. Widząc zdziwienie mieszkańców osiedla na widok grupy młodzieży wpatrującej się w okno jednego z mieszkań, zdałam sobie sprawę ze smutnego faktu, że ci ludzie nie wiedzą, jak wielka postać wychowywała się na ich podwórku Ostatnim punktem wycieczki było muzeum przy Alei Szucha miejsce, gdzie z bohaterstwem, poświęceniem i odwagą spotkały się zło i nienawiść. Spacer tamtymi korytarzami sprawiał, że do oczu napływały łzy. „Łatwo jest o Polsce mówić, trudniej dla niej umierać, najtrudniej za nią cierpieć”- napis na jednej ze ścian jest chyba najlepszym dowodem na to, jak wielkie cierpienie niósł człowiek człowiekowi W programie konferencji zostało już tylko pożegnanie.

Po wspaniałej konferencji wróciliśmy do domów. To doświadczenie uświadomiło nam, że jesteśmy winni Irenie Sendler i innym bohaterom II wojny światowej bezgraniczną wdzięczność za to, że urodziliśmy się ludźmi wolnymi. Szansy danej nam przez nich nie wolno zaprzepaścić. Nieśmy, zatem światu dobro, mając w pamięci słowa naszej patronki: Ludzi dzieli się tylko na dobrych i złych .

W.Kozak i W.Rolnik

Album fotograficzny z tego wydarzenia znajduje się tutaj: http://gimnazjum-toszek.edupage.org/photos/?gallery=164&photo=album

• Kontakt

• Szkoła Podstawowa nr 1 im. Ireny Sendler w Toszku
      • 32 2334419 NIP 9691626740 REGON 367997782
      • ul. Dworcowa 27 44-180 Toszek powiat gliwicki, województwo śląskie, Polska Poland